I - IV: 8:00-17:00
V: 8:00 - 15:45

Savaitgaliais nedirbame

Informacija apie fluoridus

Informuojame, kad vadovaujantis 2021 m. vasario 18 d. patvirtinta Geriamojo vandens programine priežiūra 2021 metams, atlikus fluoridų tyrimus tiekiamame geriamajame vandenyje pagal higienos normą leistina fluoridų koncentracija neatitiko Šauklių, Udralių, Igarių, Puokės, Laumės, Pašilės, Notėnų, Vindeikių, Šačių, Juodeikių, Puodaklių vandenvietėse. Toksinio (cheminio) fluorido ribinė vertė pagal HN 24:2017 – 1,5 mg/l.

Fluorido koncentracija šiose vandenvietėse pateikta lentelėje.

Šauklių3,55 mg/l
Udralių3,27 mg/l
Igarių3,42 mg/l
Puokės2,81 mg/l
Laumės3,07 mg/l
Pašilės1,68 mg/l
Notėnų2,2 mg/l
Vindeikių2,46 mg/l
Šačių1,78 mg/l
Juodeikių2,45 mg/l
Puodaklių3,8 mg/l

Geriamajame vandenyje fluoridas yra beskonis, bekvapis, bespalvis ir nesudaro jokių drumzlių, t. y. vartotojas jo negali pajausti. Lietuvos higienos normoje HN 24:2017 „Geriamojo vandens saugos ir kokybės reikalavimai“ nustatyta fluorido ribinė rodiklio vertė yra 1,5 mg/litre. Fluoridas būtinas žmogaus organizmui, tačiau per dideli fluorido kiekiai gali sukelti sveikatos sutrikimų. Optimalus šio elemento kiekis lemia dantų atsparumą ėduoniui, užtikrina taisyklingą augančio organizmo kaulų sistemos vystymąsi. Rekomenduojama paros norma suaugusiam žmogui yra 3,5 mg, rekomenduojama paros norma nėščiosioms moterims yra 3,0 mg. Pagrindinės problemos, su kuriomis susiduria pernelyg fluoruotą vandenį geriantys žmonės – dantų fluorozė, pažeidžianti dantis jiems formuojantis ir vystantis, taip pat galimi kalcio ir magnio apykaitos sutrikimai. Pasaulinės sveikatos organizacijos duomenimis dantų fluorozė gali išsivystyti danties vystymosi ir formavimosi metu, t. y. iki 8-10 metų amžiaus vaikams. Todėl besilaukiančioms mamoms ir vaikams iki 10 metų svarbu kontroliuoti su maistu ir vandeniu gaunamą fluoridų kiekį. 

Siekiant išvengti neigiamo fluoridų poveikio, rekomenduojama:

  • Vengti vandens su padidintu fluoridų kiekiu, daugiau vartoti sulčių, pieno ir jo produktų, nes kalcis sunkina fluorido įsisavinimą organizme, o vitaminas C ir B1 padeda fluoridui greičiau pasišalinti iš organizmo;
  • Dantų priežiūros priemones (pastą, skalavimo skysčius) rinktis su mažesniu fluorido kiekiu arba visai be jo;
  • Nevartoti maistui druskos su fluoru, nevartoti maisto papildų, kuriuose yra fluoro;
  • Reguliariai tikrinti vaikų dantis ir kt.